RUIMTE VOOR IETS NIEUWS
Na acht jaar bij MKB-Haarlem, waarvan de laatste vijf jaar als directeur, gaat Rosalie Smit de belangenorganisatie verlaten. Onder haar bewind groeide de rol van MKB-Haarlem als gesprekspartner en lobbyorganisatie, met name op het gebied van Arbeidsmarkt & Onderwijs, duurzaamheid en innovatie.
‘Dat zie ik nadrukkelijk als een taak voor MKB-Haarlem’, vertelt Smit. ‘Bestuurders zijn tegenwoordig vrij makkelijk bereikbaar, je kunt zo tweeten naar de burgemeester of wethouder. Toch is een organisatie als de onze nodig, omdat je samen nu eenmaal sterker staat. De onderlinge samenwerking tussen de diverse ondernemersverenigingen en brancheorganisaties zou wat dat betreft nog beter kunnen. Ja, er is samenwerking, maar die zou beter zichtbaar moeten worden. Om, met behoud van eigen identiteit van de afzonderlijke clubs, gezamenlijk het Haarlemse bedrijfsleven sterker op de kaart te zetten binnen de Metropoolregio Amsterdam.’
‘Zeker in een tijd waarin mensen niet vanzelfsprekend lid worden van een ondernemersvereniging, moet je echt meerwaarde aan je leden bieden. Bijvoorbeeld door het delen van kennis en expertise te faciliteren. Waar ik dan ook met trots op terugkijk, zijn evenementen als ‘A match made in heaven’ waarbij ondernemers op zoek naar kapitaal aan informal investors werden gekoppeld. Daar hoor ik mensen soms nog over, dat vind ik heel gaaf. Ook het netwerk-overstijgende event ‘Ga eens vreemd’, waar MKB initiatiefnemer van was, was een groot succes.’
MKB-Haarlem heeft 100 ‘directe’ leden, naast 1800 bedrijven die via brancheorganisaties ‘indirect’ lid zijn. Toch vertegenwoordigt MKB het héle Haarlemse bedrijfsleven. Dat levert soms een belangenconflict op. ‘De Zuidtangent over de Rijksstraatweg, daar waren veel winkeliers in Haarlem-Noord tegen. Wij kijken naar het belang van héél Haarlem en waren daarom voorstander, ook al is dat soms in strijd met wat een deel van de leden vindt. Maar dan zorgen we ook voor een bijeenkomst met de wethouder om standpunten uit te kunnen wisselen.’
‘Een belangrijke voorwaarde voor een sterk MKB-Haarlem is dat er goede bestuursleden zijn. Dat staat goed en daardoor kan ik het nu vrij makkelijk loslaten. Wat ik ga doen naast andere opdrachten die ik heb, onder meer als communicatiemanager bij Winkelcentrum Schalkwijk, weet ik nog niet. Ik wil eerst ruimte maken voor iets nieuws en sta open voor alles wat zich aandient.’