Met Hoody bereiken Haarlemse winkeliers meer klanten op uren waarop ze zelf niet naar de winkel kunnen komen
Vandaag lanceert Hoody haar unieke retail platform waarmee je als consument online bij meerdere lokale winkels tegelijkertijd kunt bestellen. Via de snelle bezorgservice worden deze producten door fietskoeriers opgehaald in de winkels en binnen één uur bezorgd, of in de avond als je thuiskomt van je werk. Hoody start in Haarlem met meer dan 20 aangesloten winkels en is voornemens snel uit te breiden naar andere steden in Nederland. De app is vanaf vandaag te downloaden in de Google Play en Apple store.
Wat is Hoody?
Hoody is een online platform waarmee je lokaal kunt shoppen in jouw buurt (“hood”). Als consument kun je bij meerdere winkels tegelijkertijd je aankopen doen, je rekent in één keer online af met iDeal en vervolgens komt een vrolijke fietskoerier je producten bezorgen wanneer het jou uitkomt, direct of vanavond.
Via Hoody zijn lokale winkels beter toegankelijk en kunnen zij, door hun directe beschikbaarheid, een sterker online collectief vormen. Via slimme voorraadkoppelingen geeft de app inzicht wat de winkelstraat allemaal te bieden heeft. Zo bestel je naast verse ambachtelijke producten zoals brood van de bakker en vis van de visboer ook nog even snel een cadeautje en een nieuw jurkje voor die verjaardag van vanavond.
Oprichters
Hoody is opgericht door Maarten Sterrenburg, Stephan van Wensen en Jochem Timmers. Samen hebben zij ruime ervaring op het gebied van Commercie, Finance, Retail en IT opgedaan bij o.a. CocaCola, ABN AMRO en Findur. “Als werkende ouder weet ik hoe moeilijk het kan zijn om je verse producten op tijd in huis te hebben. Als je aan het eind van de werkdag nog op tijd bent, voordat de visboer sluit, dan hebben ze vaak niet meer op voorraad wat je graag wilt”, zegt Maarten Sterrenburg. “Met Hoody is dat verleden tijd, we laten zien wat er in de winkel te koop is en bezorgen het wanneer het jou uitkomt.”
De markt
“Uit onderzoek onder de Haarlemmers bleek dat veel jonge gezinnen wel graag lokale kwaliteitsproducten willen kopen, maar daar door een druk leven en beperkte openingstijden van de winkels vaak niet altijd aan toekomen”, aldus Sterrenburg. “Daarnaast zien veel retailers de omzet verschuiven naar online met als gevolg faillissementen en leegstand in de winkelstraat. Door de boodschappen collectief aan te bieden, ‘s middags op te pikken en ’s avonds te bezorgen als mensen thuis zijn van het werk, maakt Hoody de winkelstraat beter en langer toegankelijk.”
Financiering
Naast een eigen inbreng door de oprichters, wordt Hoody financieel gesteund door een informal investor, een duurzame innovatielening van de Rabobank en hebben zij deelgenomen aan de Europese start-up accelarator Climate KIC.
Wat een geweldig concept! Heb het zelf vorige week getest, een verrijking voor de Haarlemsche binnenstad. Groot voorstander van dergelijke initiatieven om de lokale retailer te ondersteunen. Daarbij voor gebruiker een enorme tijdswinst en dat zonder dieselbusje. Binnen 1 uur thuisbezorgd op een elektrische fiets door een vrolijke bezorger!