Haarlem winkelstad Verrassend Veilig en Vertrouwd
Haarlem en de Haarlemse binnenstad in het bijzonder blijft een prettige plek om niet alleen te kopen wat nodig is, maar ook te genieten van een dagje winkelen, de afwisseling van kunst en cultuur naast traditionele en hippe restaurants. Voor ieders smaak is er ruime keuze jong en oud zijn welkom. De werkgelegenheid en het maatschappelijk belang van het sociaal winkelen blijft. Door Corona is dit uitgangspunt zeker op scherp gezet maar het fysieke winkelen is al lang niet meer het enige wat mogelijk is, juist integendeel!
De digitale mogelijkheden zijn enorm gegroeid en sluiten steeds beter aan op de wensen van de consument. Graag nemen wij u mee met een aantal van de ‘26 E-commerce trends volgens 21 experts (19 november 2020)’ die vooral ook van toepassing zijn in Haarlem en omgeving.
Trend: Kritische consument
We zien een steeds meer een kritische consument. De tijd is beperkt, online winkelen gaat snel. Belangrijk is en blijft een goede, aansprekende maar vooral ook een volledige communicatie van een product, juist online!
Trend: Platforms/Marketplaces
Platforms blijven zich aandienen, de zogenaamde Platfoms/Marketplaces.
De praktijk leert dat MKB ondernemers, ondernemer zijn geworden door juist veel zelf te doen. Shared services met andere bedrijven is lastig. In het coronatijdperk is die huivering van bedrijven wel wat afgenomen. Maar de scepsis blijft.
Trend: Kunstmatige intelligentie & augmented reality
Interessant is de trend van de kunstmatige intelligentie en de augmented reality. Steeds meer winkels kunnen ervoor kiezen om te werken om het koopproces voor de consument persoonlijker te maken. Door op basis van de aankoopgeschiedenis van een consument online gerichte producten aan te bieden.
Vergelijkbaar met de persoonlijke, fysieke, service in een winkel
Maar het ‘passen’ van kleding online is een meesterlijke staaltje techniek.
Dan kan zowel in een fysieke winkel door speciaal ingerichte paskamers waarbij
Je een kledingstuk niet daadwerkelijk hoeft te passen maar wel door een projectie een impressie krijgt hoe het staat. Mooi is dat ook de achtergronden van de paskamer kunnen veranderen op geleide van het type kleding.
Trend: Meer personalisatie en contact.
Ondanks Corona blijft het menselijk contact onontbeerlijk. Dat hoeft niet en kan ook niet meer altijd ‘live’ zijn. Maar denk aan contact met gebruik van een telefoon en bel, SMS of Whatsapp je klanten. Andersom geldt dit ook.
Trend: Directe aankopen via social media en voice.
Verkopen via een digitale spraakassistent van grote bedrijven als Google, Amazon zullen steeds meer toenemen. De verwachting is dat consumenten steeds meer gebruik zullen maken van dit fenomeen. De schatting is dat er rond 2024 ongeveer 25 miljard euro (30 miljard dollar) de waarde van deze zogeheten globale smart speaker zal zijn.
Trend: Nieuwe betalingsmogelijkheden
Naast de standaard betalingsmogelijkheden is er ook steeds meer belangstelling voor PayPal, of Apple Pay. Nieuw is het betalen in termijn zonder rente zoals opties als In3 of CreditClick. Naar verwachting zullen vele varianten op dit thema binnen afzienbare tijd verschijnen.
Trend: Logistiek wordt nog belangrijker
In de charmante binnenstad van Haarlem is bereikbaarheid essentieel. Maar met de nieuwe kijk op logistiek wordt het doen van aankopen een heel ander verhaal.
Denk aan de mogelijkheid van bezorgen. Er zijn inmiddels tal van duurzame oplossingen juist voor de MKB ondernemers om zo klanten optimaal te kunnen bedienen.
Trend: Meer aandacht voor de lokale ondernemers
In Nederland maar zeker in Haarlem koopt de consument steeds meer lokaal. Zelfs online kiezen leidt meer dan eens tot lokaal kopen. Vele initiatieven zoals www.HeelHaarlemHelpt.nl hebben daar ook actief aan bijgedragen.
Voor meer informatie, inspiratie of ideeën neem gerust contact op met Libardo Hertog. Voorzitter CIE Veilig, bereikbare Retail via libardo@hertogmakelaars.nl