MKB-Haarlem in de media: Nog geen lente bij bedrijven Haarlem
Haarlem- Makelaars zijn iets optimistischer, aannemers hebben het dieptepunt achter de rug en ook vanuit het MKB klinken volgens de ING Bank positiever geluiden. Gaat het beter met het midden- en kleinbedrijf in Haarlem?
Vicevoorzitter Faridah Azimullah van het MKB Haarlem dempt de feestvreugde. Zij kent de rapporten van de ING bank en haar eigen belangenorganisatie ook, maar de lente is nog niet aangebroken in de plaatselijke economie. Vanuit het kleinbedrijf (winkels en kleine bedrijven) is men nog niet positief, maar iets minder negatief, zo luidt haar korte samenvatting. ,,Het gaat onderling minder over de overlevingskansen, maar er moeten nog harde noten worden gekraakt.’’
Bij het middenbedrijf (tot vijftig werknemers) is men positiever gestemd. ,,Er lijkt wat meer te gebeuren en de bedrijven kunnen consolideren. Maar het is zeker niet te verwachten dat bedrijven meer mensen gaan aannemen.’’
Vanuit het MKB wordt de bedrijven aangeraden hun concurrentiepositie te verstevigen, ook door gebruik te maken van de sociale media en webshops.Ook door duurzaamheid in het vaandel te voeren kunnen bedrijven volgens haar klanten voor zich winnen. Zij noemt als voorbeeld bakkerij Van Vessem, waar de bakkers gebruik maken van duurzame ingrediënten en de broodplanken tegenwoordig vol liggen met speltbroden. ,,Klanten komen erachter dat dat lekkerder is dan brood uit de supermarkt.’’
Op persoonlijke titel voegt Azimullah, woonachtig in Haarlem,s eraan toe dat ze de indruk heeft dat winkels in het centrum van Haarlem na het vertrek van een ondernemer weer worden gevuld. ,,Er zijn veel verbouwingen gaande bij winkelgevels.’’
Bron: Haarlem Dagblad, 22 februari 2014