Life-centered design voor het MKB een ethisch keuze
Trends voor 2020 bieden een een kijkrichting voor de toekomst. Goed is daarbij te realiseren dat de insteek van een bedrijf niet over-night bij een jaarwisseling zal veranderen. In het kader van de digitale revolutie lezen we dat het bedrijf Customer revolution een aantal trends heeft benoemd voor 2020. Eén daarvan is Life-centered design.
Elk bedrijf heeft tegenwoordig te maken met meer dan het eindproduct van het bedrijf alleen. Technologie speelt daarbij een belangrijke rol. Denk aan Artificial Intelligence wat de consument sneller kan bedienen, nodigen en kan ‘lezen’ en zo anticiperen op de wens van de klant. Als een hippe robot je welkom heet in een winkel of bij een evenement kan dat verrassend zijn. Een ander verhaal is de mens volledig te vervangen door een robot.
Vele oude ambachten bijvoorbeeld verdwijnen en worden vervangen door tailor-made printers die onze producten persoonlijk en op maat maken. Toch blijft het handwerk een rol van betekenis spelen. Zowel in het lage segment als in het hoge segment is de waarde dan meer dan het eindproduct alleen.
Interessant daarbij is de rol van de schoenmaker denk aan Woestenburg BV als de plek die de kunst van een mooie schoen kan laten voortduren door een product eenvoudigweg te repareren.
Hier is de service wat meer biedt dan een perfect afgeleverd gedigitaliseerd product. Er is ook ook ruimte voor een menselijk gebaar. In het digitale tijdperk een welkom en misschien wel broodnodig en oplichtend gebaar. ‘Waardeer het repareer het’ was ook de slogan van de publiekscampagne van SIRE in 2019 om mensen meer bewust te maken van de waarde van spullen.
De ethische balans tussen digitaal en fysiek is meer dan ooit het thema voor life-centered design als kompas voor 2020.
Faridah Azimullah
Voorzitter MKB- Haarlem