2018 staat in het teken van een nieuwe economie
De ‘nieuwe economie’ staat weer volop in de belangstelling.
De ‘nieuwe economie’ wat al bijna een containerbegrip dreigt te worden staat centraal in het boek van Kate Raworth, econoom (Oxford) met de opmerkelijke titel de ‘Donut-economie’. De donut staat model voor een inclusieve circulaire economie. Raworth stelt dat het nieuwe businessmodel geheel in lijn is met veranderende tijden. Het is de groei die in navolging van de natuur meer cyclisch is georganiseerd. Kate Raworth schetst in zeven stappen haar nieuwe model de donut. Het voert te ver de zeven stappen uit te diepen maar een aspect is de moeite waard even naar te kijken dat is ‘de ingebedde economie’. Dit gaat niet alleen voorbij aan de exponentiële groei voor bedrijven maar gaat ook niet over het alleen maar consuminderen. Maar juist anders. Het laat een verschuiving zien van co-creatie met initiatieven van burgers, een overheid die met wet- en regelgeving kansen biedt voor duurzame groei in alle 14 sectoren van bijvoorbeeld het MKB en het oppakken van die handschoen door het bedrijfsleven.
Illustratief is de Jero papierwarenfabriek, gestart in 1913 in Amsterdam en momenteel gevestigd in Den Haag. Dit bedrijf maakt schaaltjes voor vlees-zoetwaren, fruit, broodjes en snacks. Als voorloper toen van en als alternatief anno nu voor de plastic verpakkingen!
Maar ook MUD jeans in Haarlem is een winkel die ‘lease – jeans’ aanbiedt met als motto een ‘innovatieve benadering van een schuldvrije consumptie’.
Het biedt een uitdaging voor (MKB) bedrijven om niet te wanhopen als hun – niet duurzame -product/ dienstverlening minder aftrek vindt. Maar het vuur in het hart van de ondernemer weer te laten branden om innovatief, creatief en soms disruptief zijn product of dienst te produceren, te distribueren en te etaleren!
Faridah Azimullah, Voorzitter MKB-Haarlem