De Chinese kansen voor Nederlandse mkb-bedrijven
Door: Jack Peters, Business Development Director Alibaba Benelux
Vanuit de Chinese consument is er een steeds grotere behoefte aan westerse producten. Belangrijke reden hiervoor is dat de Chinezen vinden dat deze producten een bepaalde kwaliteit bieden die zij wellicht niet kunnen vinden bij binnenlandse producten. Dat is de reden waarom Alibaba internationale merken helpt bij de directe verkoop aan Chinese consumenten waardoor zij zakelijk kunnen groeien in China. Ook voor Nederlandse merken biedt dit veelbelovende mogelijkheden om verder te kijken en een nieuw klantenbestand te bereiken.
Waarom het beter voor mkb-bedrijven is om zich aan te sluiten bij deze platforms in plaats van het lanceren van een eigen website in het Chinees? Daar zijn meerdere redenen voor, maar het komt er vooral op neer dat de e-markplaatsen van Alibaba jaarlijks 450 miljoen Chinese consumenten bereiken, en dit aantal neemt nog steeds toe. Chinezen zijn simpelweg niet gewend aan het shoppen via de website van een merk of bedrijf zelf. Zij bezoeken een online marktplaats zoals Tmall, waar zij al hun aankopen tegelijk doen. De populairste methode om te shoppen in China is via een mobiel device. Als merken online succesvol willen zijn in China moeten zij beschikken over een app die toepasbaar is op mobiele apparaten. De ontwikkeling hiervan kan kostbaar zijn en de nodige tijd in beslag nemen.
Door samen te werken met Alibaba hoeven bedrijven niet te investeren in de infrastructuur die noodzakelijk is bij het bouwen van een eigen website. Ook de noodzakelijke zoektocht naar de juiste leveranciers blijft bedrijven op deze manier bespaard. Dit biedt de Nederlandse merken enorme mogelijkheden en zorgt ervoor dat zij kunnen beginnen met het verkopen op wat de grootste online shopping markt ter wereld is.