Van elke euro die we spenderen geven we 33 cent uit in de detailhandel. In totaal komt dit neer op een huishoudelijk budget van minimaal 10.000 euro per jaar. De detailhandel biedt bovendien veel werkgelegenheid. Het maatschappelijke en sociaaleconomisch belang van de detailhandel is dus aanzienlijk
Visie
Haarlem wil graag de beste winkelstad van Nederland zijn en blijven. Consumenten die Haarlem aandoen ervaren dat winkelen efficiënt, plezierig en ontspannen is. Zij vinden waar voor hun geld heel belangrijk, zij hechten aan een goede bereikbaarheid van de winkels, diversiteit en veiligheid. Daarnaast willen zij ook gemak, service en informatie over wat er waar te vinden en te doen is.
Missie
Door onze detailhandelslobby zet MKB zich in – voor de detailhandel henzelf, voor de klanten en hun personeel. Dit doen wij via de verschillende overlegplatforms, maar ook door de politieke lobby. Met als doel de bundeling van krachten samen met en voor winkeliersverenigingen. Wij streven er naar op basis van visie en concrete standpunten Haarlem ook in de toekomst de beste winkelstad van Nederland te laten blijven.
Onze standpunten:
Balans blijven vinden tussen traditioneel en trends
De detailhandel staat enorm onder druk de modus tussen digitaal en fysiek is belangrijker dan ooit. Deze uitdaging biedt ondernemers een enorme uitdaging maar is doorgaans een opgave tegelijk. Het is van groot belang dat ondernemers samen met de Gemeente blijvend aandacht houden voor aantrekkelijke inrichting en branchering van winkelgebieden met het oog voor trends zonder afbreuk te doen aan de traditie .
Bereikbare winkels
De bereikbaarheid voor de detailhandel is niet alleen in het centrum maar voor alle winkelgebieden in Haarlem van cruciaal belang.
MKB zet daarbij in op het belang van:
• Praktisch toegankelijk en betaalbaar openbaar vervoer
• Waar mogelijk meer ondergrondse parkeerplaatsen.
• Parkeergarages aan de verkeerstangent.
• Goede bereikbaarheid vanaf de buitenring
• Goede alternatieve logistiek met adequate bewegwijzering bij grote drukte, groot onderhoud of anderszins.
Detailhandelsoverleg Haarlem
MKB – Haarlem zet in op het handhaven van de sterke positie van Haarlem als beste winkelstad.
Landelijke afspraken als bijvoorbeeld de Retail deal dienen handen en voeten te krijgen door het organiseren van voor de Retail, dus de detailhandel en horeca, aantrekkelijke evenementen.
Maar ook met alle belangrijke stakeholders samen te werken op het gebied van bereikbaarheid, parkeren, veiligheid, organisatiegraad verbetering. MKB-Haarlem zet zich als koepelorganisatie om daarin een faciliterende en inspirerende rol te spelen.
Uitdagende winkelplanning
Belangrijke uitdagingen voor de toekomst van de detailhandel en de horeca is de rol van de outletcentra. Wat meer is dan alleen een gezonde concurrentie maar ook te maken heeft met de visie op de winkelplanning in de regio. Daarnaast is er sprake van een grensvervaging tussen horeca en detailhandel. De consument vraagt om een integrale winkelbeleving daar hoort een stukje horeca bij. Wet en regelgeving dienen hierin niet belemmerend maar vooral stimulerend te werken. MKB-Haarlem zet zich in om deze elementen in diverse gremia steeds onder de aandacht te brengen.